maanantaina, tammikuuta 01, 2024

Katsaus neulevuoteen 2023

Aika paljon ehdin neuloa viime vuonna. Monenlaista valmistui: puseroita, lapaset, pipoja, patalappuja (virkattu tosin), huiveja ja ennen muuta sukkia. Lankaa kului neuloen ja pikkuisen myös virkaten yhteensä 8,369 kiloa. Se määrä ei kuitenkaan vähentynyt lankavarastosta, kun aina ostaa uutta ja saa kyllä lahjaksikin. Mutta lankavarastoni onneksi pieneni, eikä kasvanut kuten useina vuosina. Pieneminen oli  tarkalleen 3,126 kiloa ja tyytyväinen olen.

Erilaisia puseroita neuloin viisi ja ne oli kaikki jälkikasvulle. Yhdet lapaset sain aikaiseksi, mutta korjaus tullee tänä vuonna, kun on Sweets&Socks-blogissa alkaa Lapasboxi 2024. Tyyne-patalappuja olen suunnitellut monta vuotta ja kaksi sain aikaiseksi alkuvuonna.
Sukkia olen neulonut aika lailla eli 53 paria. Siis sukkaparin olen neulonut viikossa. Perussukkia olen neulonut aika lailla, Kerttu-sukkia aika lailla.
Ohuita sukkia olen neulonut aika lailla. Jälkikasvu tykkää pitää sukkia sellaisenaan. Niina Laitisen mallilla olen neulonut muutamat sukat. Osaan sukista olen käyttänyt jämälankoja.
Toivo-huivin neuloin tätini hautajaisiin. Stephen Westin Botanic shawl valmistui alkuvuonna ja tuo huivi on ihanan iso ja lämmin. Vihreä on yksi mun lempiväreistä. Kauluria tein pitkään ja hartaasti ja takkusin syystä tai toisesta. Muutaman pipon neuloin ja langat olisi varattu yhteen.
Neuleet ei kestä ikuisesti. Äitini kuoli 6 vuotta sitten. Parina viime vuonna ei äiti ei enää jaksanut neuloa. Sitä ennen hän neuloi sukat ja lapaset lapsenlapsilleen ja näiden perheille. Olen itse neulonut nyt sukkia jälkikasvulle ja osin muillekin sukulaisille. Keskimmäinen totesi, että villasukkia on paljon rikki. Hän halusi opetella parsimaan. Annoin ohjeen pestä sukat etukäteen ja nyt vuoden vaihteessa yksi iltapuhde käytettiin pojan kanssa erilaisten parsimistekniikoiden opiskeluun ja sukat saatiin parsittua ja poistin vielä nukat. Parsiminen sujui hienosti.


 

12 kommenttia:

Maarit kirjoitti...

Kiva kun olet mukana lapasboksissa. Aika paljon olet saanut neulottua viime vuonna :)

Anonyymi kirjoitti...

Komea kilomäärä neulottua lankaa. Sehän on yli 80 sadan gramman kerää. T Saukkis

Iso Gnu kirjoitti...

Maarit: Nyt tammikuun lapaset sain puikoille. Sinisten lankojen osuus mahtavasta lankavarastostani on häviävän pieni. Sininen ei kuulu lempiväreihini. Ostan välillä jonkun sukkiin tai puseroon pyydetysti sinistä, en paljon muuten.Pari vaihtoehtoa oli ennen nyt puikoille päättynyttä työtä.

Saukkis:En ole muuten ajatellut noin. Onhan se melkoinen kasa!

enkulin käsityöt kirjoitti...

Olet ollut kyllä todella ahkerana. Ihania neuleita. Paljon on lankaa kulunut.
Ihanaa alkanutta vuotta sinulle

Iso Gnu kirjoitti...

Kiitos enkuli!

Puikoillanikin kirjoitti...

Kunnioittavat onnittelut! Olet saanut valtavasti aikaan; nyt ei lähipiiri palele, ainakaan jaloistaan.
Hieno kooste.
Minäkin osallistun Sweets & Sock -blogin ja instan lapasboxihaasteeseen. Olen aika hidas neuloja, mutta siinä uskon pysyväni kyydissä.

Iso Gnu kirjoitti...

Puikollanikin: Kiitos!
Mä olen oikein olan takaa hidastellut nyt Lapasboxissa eli olen kolme kertaa purkanut ja aloittanut uudelleen. lähinnä syynä multitaskaus ja sen seurauksena virheet.

Sude kirjoitti...

Oletpas ollut ahkerana ja monenlaista lämmikettä on syntynyt. Nyt niille on ollutkin kovasti käyttöä.

TeSa kirjoitti...

Ihania ja käytännöllisiä neuleita. Katsauksesta näkee itsekin mihin se vuosi on hurahtanut.
Neulerikasta uutta vuotta sinulle.

Iso Gnu kirjoitti...

Sude; Kiitos! nyt on tosiaan tarvittu villaista ja onneksi on ollut.

TeSa: Kiitos! On näitä vuosikatsauksia kiva katsoa myöhemmin ja muistella, mitä kaikkea tulikaan tehtyä.

Anonyymi kirjoitti...

Siinä on taas upea kokoelma vuoden käsitöistä! 😊 Minulla työt ovat paljon vähempänä enkä ole saanut tehtyä niistä koostetta. Harvoin olen sentään kurkistanut tänne blogiisi, mutta kovin ole ollut laiska kaikissa tekemisissä. Ehkäpä tässä virkistyn, kun saan nuo vähäiset tekeleeni esille.

Iso Gnu kirjoitti...

Anonyymi: Kiitos!